|
|||||||||
|
Eigenlijk is Mr. Alec Bowman_Clarke een filmregisseur met 30 jaar ervaring die o.a. ook muziekvideo’s creëert, maar deze partner van de indie folkzangeres Josienne Clarke beschikt daarnaast eveneens over talenten als fotograaf en als muzikant. In die laatste hoedanigheid krijgen we hem vandaag te horen naar aanleiding van de release van zijn EP “A Place Like Home”. Dat is een vijf nummers tellend schijfje dat hij heeft opgenomen in samenwerking met Josienne Clarke die naast haar rol als producer van deze plaat ook meezingt en op klarinet en saxofoon speelt en Lukas Drinkwater die gitaarwerk, toetsenwerk en drums voor zijn rekening neemt. Alec Bowman_Clarke begeleidt zichzelf daarbij op akoestische gitaar en basgitaar. Trouwe lezers van onze recensies herinneren zich misschien nog wel het vorige album van deze man die toen nog gewoon Alec Bowman heette maar nu dus uit liefde en respect de naam van zijn geliefde aan de zijne heeft toegevoegd. Die in 2020 uitgebrachte plaat heette “I Used To Be Sad & Then I Forgot” en bevatte heel wat donkere liedjes met een ernstige diepzinnige tekst maar ook wel een paar nummers met cynische humor in de neergepende woorden. De nummers die hij zelf in volle lockdownperiode heeft gecomponeerd voor deze EP horen thuis in de categorie folk maar dan voorzien van een behoorlijk grote portie poëzie in de songteksten. Om dat te verduidelijken brengt hij zijn video’s bij deze liedjes uit in de vorm van ‘lyrics video’s’ waarin de nadruk wordt gelegd op de tekst bij het nummer. Als voorbeeld kunt u zo kijken naar de ‘lyrics video’ van de single en openingstrack “Deleted Scenes” die we aan deze recensie hebben toegevoegd. Onderwerp van deze song is een mix van percepties uit het echte leven en uit zijn fantasiewereld die hij ontwikkelt alvorens het podium te betreden voor een optreden. Zijn stijl van zingen lijkt meer op het vertellen van zijn verhaal en doet ons soms vergelijkingen oproepen met de betreurde Canadese singer-songwriter Leonard Cohen. Dat zingen gebeurt steeds op een sobere orkestratie bij de nummers waardoor de songteksten nog sterker geaccentueerd worden. Dat is zo in het liedje “The Ghost of Mistakes” waarin het recht om fouten te maken in ons leven wordt weerspiegeld en in het akoestische “Speaking Of Guns” waarin de metaforen rijkelijk aanwezig zijn in de songtekst. Mr. Alec Bowman_Clarke vertelt daarna ongedwongen en rustig verder in het knap door Josienne Clarke meegezongen nummer “A Red Light In A Darkroom” waarin zij ook een korte saxofoonsolo speelt. Als afsluiter van dit minialbum werd geopteerd voor een positieve boodschap in de titeltrack “A Place Like Home”, een plaats waar we ons wellicht allemaal het best thuis voelen. Het lo-fi-karakter van deze plaat maakt ze volgens ons tot een ideaal attribuut om voor de beluistering een rustig moment bij valavond uit te kiezen, bij voorkeur in het knusse gezelschap van je geliefde en een lekker glaasje wijn. (valsam)
|